V posledných rokoch sa zvyšuje záujem o využívanie poľnohospodárskej pôdy nielen na poľnohospodárske účely, ale aj na iné zámery, ako sú výstavba domov, komerčné projekty či iné infraštruktúrne investície. Avšak, Slovensko kladie veľký dôraz na ochranu a efektívne využívanie poľnohospodárskej pôdy, ktorá je jedným z najdôležitejších prírodných zdrojov. Na tento účel existuje právna úprava, ktorá určuje pravidlá pre takéto využitie pôdy.

V tomto článku sa zameriame na to, aké stanovisko zastáva Okresný úrad pri rozhodovaní o použití poľnohospodárskej pôdy podľa §17, §18 a §19 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy.

Ochrana poľnohospodárskej pôdy v zákone č. 220/2004 Z. z.

Zákon o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy (zákon č. 220/2004 Z. z.) bol prijatý s cieľom chrániť poľnohospodársku pôdu pred jej znehodnotením alebo neodborným využitím. Tento zákon definuje podmienky, za akých je možné meniť charakter poľnohospodárskej pôdy a jej využitie na iné účely, pričom práve okresné úrady zohrávajú kľúčovú úlohu pri schvaľovaní alebo zamietaní týchto zmien.

Pri posudzovaní využitia pôdy sa zohľadňujú hlavne environmentálne, ekonomické a sociálne aspekty. Zákon obsahuje viacero paragrafov, ktoré upravujú pravidlá pre vydanie stanovísk a rozhodnutí týkajúcich sa použitia poľnohospodárskej pôdy.


§17: Vyňatie pôdy z poľnohospodárskeho fondu

§17 zákona sa týka procesu vyňatia poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu. Vyňatie je možné vtedy, ak je pôda potrebná na nepoľnohospodárske účely, ako napríklad výstavbu domov, priemyselné zóny či cestné komunikácie. Pri tomto rozhodnutí zohráva Okresný úrad dôležitú úlohu, keďže hodnotí viaceré aspekty vyňatia:

  • Kvalitu pôdy: Či ide o pôdu s vysokou bonitou, ktorá by mala byť chránená pre poľnohospodársku produkciu.
  • Účel využitia: Zvažuje sa, či je možné tento zámer realizovať na iných pozemkoch, ktoré nepatria do poľnohospodárskeho pôdneho fondu.
  • Dopad na krajinu a biodiverzitu: Hodnotí sa aj potenciálny dopad na prírodu, ekosystémy a estetiku krajiny.

Ak Okresný úrad dospeje k záveru, že vyňatie je oprávnené, pôda môže byť uvoľnená pre daný nepoľnohospodársky zámer, avšak tento proces často vyžaduje kompenzačné opatrenia, ako je poplatok za vyňatie pôdy.

§18: Dočasné využitie poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodárske účely

V §18 je upravené dočasné využitie poľnohospodárskej pôdy na iné ako poľnohospodárske účely. Toto ustanovenie sa aplikuje v prípadoch, keď je potrebné pôdu krátkodobo využiť napríklad na stavebné účely, ale následne sa plánuje jej navrátenie do pôvodného stavu.

Okresný úrad v tomto prípade rozhoduje o:

  • Podmienkach dočasného využitia: Musí byť jasne definované, že pôda bude vrátená do pôvodného poľnohospodárskeho stavu po ukončení iného využitia.
  • Časovom horizonte: Okresný úrad zohľadňuje, na aký časový úsek sa dočasné využitie plánuje, a či je tento čas nevyhnutný.
  • Ochranných opatreniach: Je potrebné zabezpečiť, aby počas dočasného využitia neboli porušené základné vlastnosti pôdy, ktoré by mohli ohroziť jej budúce poľnohospodárske využitie.

§19: Zmeny v kategorizácii poľnohospodárskej pôdy

§19 zákona sa týka zmeny kategorizácie poľnohospodárskej pôdy. Toto ustanovenie sa zameriava na prípady, keď sa pôda presúva medzi rôznymi kategóriami podľa jej bonity a kvality. Zmena kategorizácie môže byť vyžadovaná v prípade, že sa menia podmienky na pôde (napríklad degradácia pôdy alebo potreba jej rekultivácie).

Okresný úrad hodnotí:

  • Potrebu zmeny kategórie: Či zmena kategorizácie skutočne odráža súčasný stav pôdy a jej schopnosť plniť poľnohospodársku funkciu.
  • Vplyv na miestnu poľnohospodársku produkciu: Ak sa pôda mení na nižšiu bonitnú kategóriu, úrad zváži, aké to bude mať dôsledky na miestnu poľnohospodársku činnosť a výrobu.


Ako podať žiadosť a ako prebieha schvaľovací proces?

Všetky žiadosti o vyňatie, dočasné využitie alebo zmenu kategorizácie poľnohospodárskej pôdy je potrebné podať na príslušný Okresný úrad. Proces prebieha takto:

  1. Podanie žiadosti: Žiadateľ (vlastník pôdy alebo záujemca o jej využitie) podáva žiadosť na Okresný úrad spolu s potrebnými dokladmi (napríklad projektová dokumentácia, katastrálne údaje).
  2. Posúdenie žiadosti: Okresný úrad posúdi žiadosť z hľadiska zákona č. 220/2004 Z. z., a to so zreteľom na ochranu poľnohospodárskej pôdy, environmentálne vplyvy a dlhodobé dôsledky.
  3. Vydanie rozhodnutia: Po posúdení všetkých relevantných faktorov úrad vydá rozhodnutie, či vyhovuje žiadosti alebo ju zamieta. Rozhodnutie môže obsahovať podmienky, ktoré musí žiadateľ splniť.

Záver

Zákon o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy kladie dôraz na dlhodobú udržateľnosť a ochranu tohto cenného prírodného zdroja. Okresný úrad hrá kľúčovú úlohu v procese posudzovania žiadostí týkajúcich sa využitia poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodárske účely. Či už ide o vyňatie pôdy, dočasné využitie alebo zmenu jej kategorizácie, tieto procesy sú regulované s cieľom minimalizovať negatívne dopady na krajinu a zabezpečiť udržateľné poľnohospodárstvo v regióne.

Pokiaľ zvažujete využiť poľnohospodársku pôdu na iný účel, je dôležité oboznámiť sa s príslušnými ustanoveniami zákona a pripraviť sa na spoluprácu s miestnymi orgánmi, ktoré dohliadajú na ochranu tohto hodnotného zdroja.